Tworzenie postaci


Poniżej znajdziesz opis, jak krok po kroku stworzyć postać.


  Tworzenie i późniejsza edycja postaci następuje pod zakładką Twoja postać - PANEL. W pierwszej kolejności należy zarejestrować konto w panelu. Jeśli byłeś na wcześniejszych odsłonach Limes Mundi wystarczy zalogować się na stare konto.

W panelu uzupełnij następujące zakładki:

  • Akredytacja - zaznacz BĘDĘ GRAĆ
  • Dane gracza - pamiętaj by zostawić do siebie kontakt (telefon/mail)
  • Dane postaci

Płeć

  W przypadku kobiet należy zadecydować czy grana postać będzie dziewicą czy nie (w przypadku dziewictwa należy wybrać odpowiednią cechę z listy).


Koncepcja postaci

  Dostosuj swoją koncepcję postaci do potrzeb larpa. Limes Mundi to larp cykliczny, przypominający serial, w związku z czym preferujemy postacie z założenia rozwojowe i kontynuacyjne. Dopilnuj również aby postać była wyrazista i zostawiała charakterystyczne odczucie wśród współgraczy – nie twórz mydła, które niczym się z tłumu nie wyróżnia. Postać do wszystkiego jest do niczego. Podpowiadamy, że wyrazistość dużo łatwiej osiąga się przez cechy negatywne, gdyż tych odgrywania ludzie naturalnie unikają.


Wybór stanu

Wybierz stan, z którego wywodzi się Twoja postać:
  • rycerstwo/bojarstwo
  • duchowieństwo/kapłaństwo (duchowni to chrześcijanie, kapłani to poganie)
  • stan trzeci

  Urodzenie postaci w dużej mierze determinuje koszyk wątków które będą jej dotyczyły – podejmij więc tę ważną decyzję świadomie. Nadmieniamy, że kładziemy duży nacisk na równowagę ilości i ciekawości wątków dotyczących każdego ze stanów, zatem nie obawiaj się drogi graczu, że na larpie dobrze bawić się będą jedynie wysoko urodzeni.
  • Stan trzeci – najłatwiejszy w przygotowaniu i odgrywaniu – nie wymaga kosztownego i czasochłonnego stroju. Wachlarz zajęć i historii dostępnych dla chłopstwa jest znacznie szerszy niż dla pozostałych stanów, dzięki czemu łatwiej stworzyć wyrazistą i charakterystyczną postać stanu trzeciego. Jest to też stan preferowany przez MG.
  • Stan duchowny – wymaga dobrego i adekwatnego do okresu historycznego stroju (zarówno dla chrześcijańskiego duchownego jak i pogańskiego kapłana), a także szerokiej wiedza z zakresu teologii chrześcijańskiej lub pogańskiego panteonu świata Limes Mundi.
  • Stan wyższy – wymaga dobrze przygotowanego stroju oraz ozdób stanowiących naoczne świadectwo zajmowanej w społeczeństwie pozycji. Ponadto każdy możny musi posiadać swój herb, symbol lub barwy oraz ich reprezentacje na przynajmniej jednym sztandarze. Preferujemy dołączanie do istniejących już rodów lub klanów zamiast tworzenia zupełnie nowych.


Wiara

  Wybierz jakiego wyznania jest Twoja postać. Nie ma opcji "niewierzący". W świecie i czasach, w jakich osadzony jest Limes Mundi wiara jest motorem napędowym działań każdej postaci. Ponadto przyjmujemy zasadę, że to w co wierzy postać, istnieje naprawdę. Najczęściej występujące wyznania to:
  • Pogaństwo
  • Prawosławie
  • Judaizm


Wybór profesji (dotyczy stanu trzeciego i bojarstwa*)

  Choć zakładamy, że każda postać stanu trzeciego pracuje na roli, możesz ale nie musisz, wybrać sobie dodatkowe zajęcie z poniższej listy, dzięki któremu postać będzie się bardziej wyróżniać i mieć dostęp także do wątków „zawodowych”.
  Choć narzucamy górne, widoczne w panelu postaci, limity, nie znaczy to, że Twoje ponadlimitowe zgłoszenie np. na drwala (limt: 4) automatycznie odrzucimy. Oznacza to jednak, że spośród np. pięciu zgłoszonych, drwalami będzie mogło zagrać tylko czterech graczy. Z tego względu zalecamy wypełnić także pole zajęcia alternatywnego, traktowanego jako „drugi wybór” w przypadku wyczerpania miejsc.
  • Akuszerka – zajmuje się opieką nad ciężarnymi i odbieraniem porodów, potrafi także bezpiecznie przerywać ciąże (limit: 2)
  • Balwierz – zajmuje się przycinaniem i fryzowaniem włosów (limit: 2)
  • Bartnik – zajmuje się opieką nad leśnymi pszczołami, pozyskuje miód i wosk (limit: 1)
  • Cieśla – wykonuje wszelkie prace w drewnie, także te dotyczące okazałych konstrukcji (limit: 2)
  • Cyrulik – zajmuje się leczeniem ran, nastawianiem kości oraz wyrywaniem zębów (limit: 4)
  • Drwal – zajmuje się wyrębem drzewa i pozyskiwanie drewna (limit: 4)
  • Felczer – zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem wszelkich chorób (limit: 4)
  • Garncarz – pracuje z gliną, wykonuje wszelkie naczynia (limit: 2)
  • Handlarz – zajmuje się sprzedażą i zakupem wszelkich towarów (limit: 3)
  • Kat – wykonuje wszelkie kary cielesne, nadzoruje tortury oraz trudni się grzebaniem zmarłych i usuwaniem nieczystości (limit: 1)
  • Kowal – zajmuje się obróbką metali, wykonuje broń i wszelkie narzędzia (limit: 2)
  • Mamka – opiekuje się cudzymi dziećmi, nierzadko ma też możliwość karmienia piersią (wymaga posiadania własnego potomstwa) (limit: 1)
  • Młynarz – zajmuje się mieleniem zboża i pozyskiwaniem mąki na wypieki (limit: 2)
  • Muzyk – żyje z muzykowania, gra na instrumentach i śpiewa (limit: 2)
  • Piwowar – zajmuje się ważeniem piwa (limit: 1)
  • Poławiacz pijawek – pozyskuje na bagnach pijawki, które są bardzo cenne dla wszelkiej maści medyków (poza katem najpodlejsze z zajęć) (limit: 3)
  • Powroźnik – wytwarza wszelkie liny i sznurki, zna się też dobrze na węzłach (limit: 2)
  • Praczka – zajmuje się praniem ubrań i bandaży (limit: 6)
  • Rybak – zajmuje się połowem ryb i opieką nad zbiornikami wodnymi (limit: 4)
  • Smolarz – zajmuje się wytapianiem smoły (limit: 1)
  • Tkacz – wytwarza wszelkie tekstylia, w tym także płótno na bandaże (limit: 3)
  • Wędzarnik – zajmuj się wędzeniem i przez to utrwalaniem żywności (limit: 3)
  • Wozak – żyje z przewozu najróżniejszych rzeczy z jednego miejsca w drugie (limit: 2)
  • Zielarz – zajmuje się pozyskiwaniem ziół i przygotowywaniem na ich bazie leków oraz trucizn (limit: 6)

  *- w przypadku bojarstwa należy pamiętać, że nikt bojarem się nie rodzi. Status ten zdobywany jest przeważnie podczas wojny i ściśle wiąże się z zawodową wojaczką. Dodatkowo, wśród bojarstwa, zwłaszcza zubożałego, nie jest niczym dziwnym wykonywanie prac fizycznych na równi z chłopami.
  **- w przypadku rycerstwa i duchowieństwa nie wybiera się zajęcia z listy. Jeżeli jednak chcesz jakieś mieć, musisz to dobrze uzasadnić. Powinny to być zajęcia związane raczej ze sferą intelektu, takie jak medyk, cyrulik, zarządca, rachmistrz, tłumacz, kronikarz itp.


Imię postaci

  Dla wielu najtrudniejszy – wybór imienia postaci. Dla postaci pogańskich zalecamy wybranie słowa które odzwierciedlać będzie obraz postaci (np. "łopata", "zemsta", "serce", „róża”, „modrzew”) a następnie przetłumaczenie go na język litewski i stworzenie imienia na podstawie efektu. Np.: "zemsta" -> "kerštas“ → „Karstus“.

  W przypadku postaci stanu wyższego pochodzących ze Żmudzi, Litwy lub Rusi konieczne jest też dodanie „oczestwa” czyli drugiego imienia będącego pochodną od imienia ojca lub męża postaci. W przypadku bojarstwa żmudzkiego do skróconego imienia ojca dodać należy końcówkę „atis/aite” (Vites Vilkatis/Aiste Vilmantaite) a w przypadku bojarstwa litewskiego i ruskiego końcówki „wicz/ówna” (Michał Iwanowicz/Eufrozyna Wasylewiczówa). Mężatki swój nazwisko budują poprzez dodanie końców „enie” w przypadku żmudzinek lub „wiczowa” w przypadku Litwinek lub Rusinek(Giedre Vytautenie/Anna Iwanowa)

  Dla chrześcijan zalecamy wybór imiona opartych o imiona świętych lub ciekawych, nietuzinkowych imion charakterystycznych dla regionu pochodzenia i epoki.

  Bardzo prosimy zwracać uwagę na galerię postaci by nie dublować imion postaci!


Dopracowywanie postaci

  Stwórzmy postać! Pamiętaj, że najlepsze postacie to takie, które już są osadzone w historii świata i okolic. Przejrzyj galerię postaci i zdjęcia z poprzednich odsłon. Jeśli chcesz grać chłopem – wybierz sobie z jedną z lokalnych wsi z której pochodzi postać lub nawet osobę, której bliską lub daleką rodziną postać może być. Jeśli zamierzasz grać stanem wyższym, zapoznaj się z istniejącymi rodami i wybierz taki z którym chcesz być połączony. Zawsze można być dalekim krewnym lub pochodzić z wyklętego odłamu rodziny, który właśnie teraz zdecydował się ujawnić. MG zawsze będzie preferował postacie miejscowe nad przybyszy z dalekich stron.

  Podczas tworzenia podajemy parę pytań pomocniczych, które mogą dopomóc w stworzeniu ciekawej i unikatowej postaci. Ważne jednak, żeby nie tworzyć skończonych historii – twórz zahaczki i motywy które będziemy mogli jako MG podchwycić i kontynuować zamiast przedstawiać nam skończoną historię.

Zestaw pytań pomocniczych:
  • Kim jest Twoja rodzina? Przedstaw nam z imienia i opisu ojca, matkę oraz rodzeństwo. Jakie postać miała z nimi relację za młodu i co się dalej z nimi stało. Prosimy nie uśmiercać lwiej części rodziny jeśli to możliwe.
  • Skąd postać pochodzi? Wystarczy nazwa królestwa albo krainy. W pierwszej kolejności jednak rozważamy postacie pogańskich żmudzinów.
  • Jak się zachowywała postać za młodu, na czym spędzała czas, czy nawiązała jakieś znajomości, przyjaźnie i miłostki. O czym marzyła będąc podlotkiem i co się stało z tamtym człowiekiem kiedy postać dojrzała?
  • Jakie wydarzenia z życia ukształtowały postać taką jaka jest, co odbiło na niej piętno?
  • O czym teraz postać marzy, czego się obawia, co jawi jej się kiedy śni koszmary, a co maluje uśmiech na jej twarzy?
  • Którego ze świętych lub bogów Twoja postać obrała jako swojego patrona i dlaczego? Co wiąże ją z tym konkretnym świętym/bogiem? Jak postać traktuje innych ludzi, jak robiła to za młodu i jak robi to obecnie?
  • Czy postać ma jakieś ważne dla niej przedmioty, pamiątki? Pamiętaj by później przygotować rekwizyt!
  • Kim są rywale lub wrogowie postaci, dlaczego postać uważa, że przeciw niej działają?
  • Czy podczas jej pracy lub nauki tego zawodu doszło do jakiegoś nietypowego wydarzenia które postać pamięta do dziś?


Cechy

  Posiadają krótki opis tego, jaki efekt mają na Twoją postać. Ich listę można przejrzeć tutaj. Przy nazwach niektórych cech/restrykcji znajdują się gwiazdki - jedna lub dwie:
  • * - Cecha dostępna tylko za zgodą MG. Skontaktuj się ze swoim MG jeżeli chcesz nadać tę cechę swojej postaci.
  • ** - Cecha nadprzyrodzona. Dostępna tylko za zgodą MG. Skontaktuj się ze swoim MG jeżeli chcesz nadać tę cechę swojej postaci.

  •   Twoja postać nie musi posiadać żadnych umiejętności. Pamiętaj by cechy i umiejętności wynikały z historii Twojej postaci. Niektóre cechy wymagają zgody MG - napisz do niego e-mail lub skontaktuj się przez FB. Istnieje możliwość wymyślenia własnej (indywidualnej) cechy. Prześlij swoją propozycję MG.



Zdjęcie do galerii

  Zdjęcie jest konieczne. Nawet jeśli nie masz jeszcze gotowego stroju lub adekwatnej fotografii wystarczy lekko wystylizowane popiersie. Bez zdjęcia Twoja postać nie pojawi się w galeri posaci występujących na najbliższej odsłonie.

  Jeśli nie chcesz już edytować postaci zgłoś ją w panelu jako gotową – wtedy mg dostanie powiadomienie, że może się z nią zapoznać. W razie potrzeby taka postać podlega jeszcze edycjci.



Strój

  Strój musi dobrze oddawać stan, pochodzenie oraz zamożność postaci. Już na pierwszy rzut oka nie powinno być wątpliwości kim grasz. Z tego względu chłopka winna wybrać raczej prostą sukienkę fartuchową niż szykowną suknię o długich rękawach, bojar zaś zamiast lśniącej zbroi lub jedwabnej tuniki lepiej będzie wyglądał w kolczudze i zwierzęcych skórach. Szukając inspiracji najlepiej zajrzeć do znajdujących się na Facebooku Limes Mundi galerii zdjęć z poprzednich odsłon gdzie zaleźć można wiele ciekawych przykładów. Poszukując pomysłu na strój dla postaci z Litwy i Żmudzi warto inspirować się odzieniem Słowian i Wikingów a także strojami ze średniowiecznej Rusi.

  W razie jakichkolwiek wątpliwości pisz do nas (najszybciej złapiesz nas wysyłając wiadomość przez messenger).